Plan de estudios

Universidad de Alicante. Página principal
Plan de estudios: MÀSTER UNIVERSITARI EN METODOLOGIES HUMANÍSTIQUES EN L'ERA DIGITAL
Saltar idiomas
Español | Valencià | English
Saltar iconos
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha del estudio

MÀSTER UNIVERSITARI EN METODOLOGIES HUMANÍSTIQUES EN L'ERA DIGITAL

Codi:
 D029

Crèdits:
 60
 
Data de publicació:
 04/06/2010

Titol:
 Màster Universitari Oficial
 
Preu:
 46,20
 Crèdits en 1a matrícula
 

RAMA

Arts i Humanitats

PLA

MÀSTER UNIVERSITARI EN METODOLOGIES HUMANÍSTIQUES EN L'ERA DIGITAL

TIPÚS DE ENSENYAMENT

Presencial

IDIOMES EN ELS QUALS S'IMPARTEIX

Castellà

CENTRES ON S'IMPARTEIX

Facultat de Filosofia i Lletres

ESTUDI IMPARTIT CONJUNTAMENT AMB

Solament s'imparteix en aquesta universitat

DATES D'EXAMEN

Accedisca al llistat de dates d'examen per a aquesta titulació.

PLA D'ESTUDIS OFERIT

 

Llegenda: No ofertadaSense docencia
ÚNIC
44 crèdits
 
4 crèdits
 
12 crèdits
 
Curs
Titol
Crèdits
Assignatura
1
TREBALL FINAL DE MÀSTER
12
 
 
 
Superat aquest bloc s'obté
MÀSTER EN METODOLOGIES HUMANÍSTIQUES EN L'ERA DIGITAL

 

OBJECTIUS

 

Els objectius generals poden ser resumits en la idea de formació d'un investigador en ciències  humanes capaç d'utilitzar amb precisió tots els elements rellevants de l'ampli conjunt de coneixements, tècniques i aplicacions que proporciona aquesta sèrie de disciplines a fi de desenvolupar, valent-se dels mitjans digitals pertinents a cada cas, una investigació original i ben fonamentada en el seu camp, conseqüència de la qual és també una capacitat docent ben formada.
Es tracta, doncs, d'atendre a la pluralitat de necessitats metodològiques, per cert no sovint delimitades, i així mateix a la necessitat de la seua utilització successiva o combinada durant els diferents estadis del procés d'investigació amb la finalitat de conduir a resultats o conclusions d'una alta qualitat fundada tant en el primer moment, que ha de garantir la constitució correcta de l'objecte d'estudi, com en l'eficient tractament progressiu d'aquest objecte gràcies també a l'adequada rendibilització de l'instrumental, conceptual o empíric, tecnològic digital o no, avui disponible i aplicativament a desenvolupar.
En qualsevol cas, s'ha d'observar la precedència d'unes competències generals segons la taula fixada pels usos normatius actuals (vegeu Llibre blanc de les filologies) així com de determinació de competències bàsiques. Això és, la salvaguarda dels criteris referits a: els coneixements específics sobre l'àrea d'investigació, la comunicació tant oral com escrita, les capacitats tant d'anàlisi com de síntesi, les habilitats tant instrumentals i de gestió de la informació com d'investigació i de projectar, la promoció de les capacitats de crítica i autocrítica igual que de creativitat, resolució i decisió, i, en fi, el sentit del treball en equip i de qualitat així com l'amplitud de mires interdisciplinària dins d'un horitzó pluricultural internacionalitzat.

COMPETÈNCIES


Competències generals del títol (CG)

  • 1):Emprendre una investigació original, ben fonamentada i conclosa en ciències humanes o fins i tot concretament en les seues diferents metodologies.
  • 2):Dur a terme específicament una investigació que permeta elaborar una tesi de doctorat en ciències humanes segons totes les exigències metodològiques pròpies del desenvolupament d'un estudi d'aquest tipus en aquesta branca del coneixement.
  • 3):Comprendre i fer ús de la complementarietat metodològica, les seues convergències i possibilitats combinatòries com a procediment natural que permeta dur a terme una investigació humanística ben fonamentada.
  • 4):Conèixer i aplicar profitosament tots els mitjans instrumentals i procediments aplicatius que se'n deriven, en situació útil per a l'exercici de la investigació científicohumanística en els seus diferents mètodes i camps.
  • 5):Transmetre, comunicar, exercir l'ensenyament dels coneixements, teories i tècniques metodològics rellevants en Ciències Humanes.

Competències específiques (CE)

  • 1.:Conèixer i definir de manera precisa els diferents mètodes propis de la investigació en ciències humanes, així com la repercussió ètica que poden tenir.
  • 2.:Descriure i analitzar amb tot el rigor exigible els principis i tècniques fonamentals dels mètodes esmentats.
  • 3.:Observar i explicar la contigüitat, pressuposició i relació entre diversos mètodes o entitats culturals comparables entre si.
  • 4.:Exposar els grans moments històrics del pensament metodològic humanístic i les seues institucions científiques i acadèmiques.
  • 5.:Determinar objectes concrets d'investigació cientificohumanística, o d'utilitat aplicativa, i la seua possibilitat de constitució més correcta, així com la seua adscripció preferent a una o diverses metodologies o procediments.
  • 6.:Desenvolupar un o diversos procediments teòrics o aplicatius nous destinats al tractament investigador, siga per millora en l'economia del temps en el procés d'investigació o en la utilització de fonts, estudi o edició de textos, siga en l'eficaç visibilització figurada o conceptual d'elements necessaris per a la investigació i les seues conclusions, o qualsevol altra possibilitat determinables coherentment, en forma digital o no.
  • 7.:Utilitzar i aplicar de manera adequada i rendible els mètodes més rellevants de la investigació cientificohumanística per a conjuminar la perennitat mil·lenària de les seues tècniques més antigues amb les més recents, a través des les seues diverses possibilitats d'instrumentalització de la naturalesa de què es tracte.

 


ESTRUCTURA DEL MÀSTER PER CRÈDITS I MATÈRIA

 

Tipus de matèria

Crèdits

  Obligatòries (OB)

44

  Optatives (OP)

4

  Treball Final de Màster (OB)

 12

TOTAL CRÈDITS

60

 

DISTRIBUCIÓ D'ASSIGNATURES PER CURS / SEMESTRES


PRIMER SEMESTRE 30 ECTS

SEGON SEMESTRE 30 ECTS

TEORIA DEL CONEIXEMENT I PERSPECTIVES ÈTIQUES EN EL CONTEXT VIRTUAL

OB

3

METODOLOGIES HERMENÈUTIQUES. DE L'HERMENÈUTICA LITERÀRIA A LA HISTÒRIA DE LES IDEES I DELS CONCEPTES

OB

3

TEORIA DE LA CULTURA, LLENGUATGE I METODOLOGIA HISTÒRICA

OB

3

EL NEOHUMANISMO I LA CREACIÓ DEL SISTEMA UNIVERSITARI MODERN

OB

3

LLENGUATGE CIENTÍFIC I TERMINOLOGIA

OB

3

LA TEORIA DE L'HIPERTEXT

OB

2

FONAMENT I EVOLUCIÓ DEL MÈTODE FILOLÒGIC: D'ALEXANDRIA A l'ERA DIGITAL

OB

3

RECERCA, CREACIÓ I INVESTIGACIÓ DE RECURSOS FILOLÒGICS MITJANÇANT LES TICS

OB

3

TEORIA DE L'ARGUMENTACIÓ

OB

2

ART CONTEMPORANI I NOUS MITJANS: LA INCORPORACIÓ DE LA IMATGE DIGITAL

OB

3

EL MÈTODE HISTÒRIC I DOCUMENTAL: APLICACIONS HISTORIOGRÀFIQUES, CARTOGRÀFIQUES I GEOGRÀFIQUES

OB

2

METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ LINGÜÍSTICA: L'ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES

OB

2

METODOLOGIA COMPARATISTA, GLOBALITZACIÓ I CONCEPCIÓ ESTÈTICA

OB

2

ASPECTES METODOLÒGICS DE LA TRADUCCIÓ

OP

2

CRITICA TEXTUAL, TIPOLOGIA DE L'EDICIÓ I EDICIÓ DIGITAL

OB

3

ENSENYAMENT-APRENENTATGE DE LITERATURES ESTRANGERES EN L'ERA DIGITAL

OP

2

TRADICIÓ CLÀSSICA

OB

3

METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ MUSICOLÓGICA

OP

2

RETÒRICA DE L'EXPOSICIÓ ORAL

OB

2

 

TREBALL FINAL DE MÀSTER

 

OB

 

12

LA CONSTRUCCIÓ DE LA TESI DE DOCTORAT

OB

2

RECURSOS BIBLIOGRÀFICS EN INTERNET PER A LA INVESTIGACIÓ

OP

2

PRAGMÀTICA I GRAMÀTICA: MEDOLOGÍA PER A LA INVESTIGACIÓ DEL SIGNIFICACO IMPLÍTICO

OP

2

 

 

PLANIFICACIÓ GENERAL DEL PLA D'ESTUDIS

 

El pla d'estudis s'organitza en dos semestres que conformen un curs acadèmic de 60 crèdits. El primer semestre consta de 30 crèdits, distribuïts en 28 que corresponen a matèries o assignatures obligatòries i 2 corresponents a optatives.

El segon semestre consta de 6 matèries o assignatures obligatòries més 1 optativa que sumen 18 crèdits, més un Treball de Final de Màster que conclou el curs i queda determinat en 12 crèdits, configurant un total quantitativament simètric al semestre anterior de 30 crèdits.

El pla d'estudis s'organitza en dos semestres (o mòduls de periodització temporal) que conformen un curs acadèmic de 60 crèdits (d'aquests, 6 seran impartits per reconeguts especialistes d'altres universitats vinculats al grup d'investigació i al projecte en què participa el professorat implicat en la present titulació). D'altra banda es preveu la integració de diversos doctors vinculats a organismes i departaments de la Universitat d'Alacant.

El curs s'articula mitjançant un gruix d'assignatures o matèries obligatòries (de 3 i de 2 crèdits) i algunes optatives (de 2 crèdits). Donada l'entitat i combinatòria teoricometodològica i, al seu torn, la freqüentment immediata consecució pràctica d'aquesta, segons exigeix l'estudi del conjunt selectivament metodològic de les ciències humanes i les seues aplicacions, el sistema de disposició en períodes temporals és el més eficaç i rendible. Per això també es fan coincidir les entitats individuals d'assignatura amb les de matèria.

Els ensenyaments combinen les entitats metodològiques fonamentals (filològiques, històriques, hermenèutiques, retoricoargumentatives, comparatistes o iconològiques) amb entitats de matisació o de matisació aplicativa (traducció, el significat implícit, ensenyament-aprenentatge de segones llengües o literatures) i al seu torn les derivacions aplicatives, digitals o no, ja inserides en les entitats metodològiques fonamentals (per exemple, Fonament i evolució del mètode filològic: d'Alexandria a l'era digital) o ja de manera quasi autònoma (Creació, investigació i recerca de recursos filològics mitjançant les TIC) o fins i tot alguna vegada autònoma, àdhuc sense oblidar els principis teòrics que la sustenten (La teoria de l'hipertext). D'altra banda, l'estudi dels recursos bibliogràfics queda en situació opcional, ja que l'estudiant que s'inicia en aquest últim cicle universitari és molt probable que ja tinga una experiència o capacitació suficient en aquest terreny. I note's que l'optativitat significativa de l'assignatura o matèria musicològica respon no a una valoració sinó a una funcionalitat selectiva de preferències de l'alumnat o de la possible identificació del futur doctorandtpredeterminat cap a aquest camp d'investigació en virtut de la seua capacitació prèvia en matèria musical. Mentre es presenta com a obligatori l'estudi metodològic de l'ensenyament de segones llengües, atès que es tracta d'un assumpte que d'alguna manera concerneix a tot investigador, s'ofereix com a optativa l'assignatura referent al fenomen paral·lel però secundaritzat de la metodologia de l'ensenyament de les literatures.

 

REQUISITS D'ACCÉS

 

Segons la Normativa de la Universitat d’Alacant, per a accedir als ensenyaments oficials de màster universitari serà necessari:

  1. Estar en possessió d’un TÍTOL UNIVERSITARI OFICIAL ESPANYOL o d’un altre expedit per una institució d’educació superior de l’EEES (Espai Europeu d’Educació Superior) que faculten en el país expedidor del títol per a l’accés a ensenyaments de màster.
  2. Estar en possessió d’un TÍTOL D’EDUCACIÓ SUPERIOR ESTRANGER que haja sigut HOMOLOGAT al títol que permet accedir als estudis sol·licitats.
  3. Estar en possessió d’un TÍTOL UNIVERSITARI obtingut en una universitat o centre d’ensenyament superior de PAÏSOS ALIENS A l’EEES, sense necessitat de l’homologació prèvia dels seus estudis. En aquest supòsit cal tenir en compte:
  • El títol no homologat requereix un informe tècnic d’equivalència expedit per la Universitat d’Alacant (ContinUA - Centre  de Formació Contínua), pel qual s’haurà d’abonar la taxa corresponent.
  • L’accés per aquesta via no implicarà, en cap cas, l’homologació del títol previ que tinga la persona interessada ni el seu reconeixement a altres efectes que el de cursar els ensenyaments de màster universitari.

 

 

ADMISSIÓ I CRITERIS DE VALORACIÓ

 

Inicialment, aquesta titulació té com a primers destinataris llicenciats en disciplines humanístiques (Filologia, Filosofia, Història, etc.). No obstant això, un aspecte essencial com és la llibertat d'investigació, element prevalent en aquesta titulació, mena a una certa i característica diversitat en l'alumnat adscrit a estudis universitaris d'últim cicle.

L'alumne que aspire a matricular-se en el màster haurà de presentar una sol·licitud dins el termini i en la forma escaient, segons farà públic el Centre de Formació Contínua seguint els mitjans corresponents i habituals.

En el cas que la demanda de l'alumnat superara l'oferta prevista s'exerciran els criteris d'admissió fent valdre una ponderació i la consegüent execució d'exclosos sobre la base de l'expedient acadèmic del sol·licitant en la proporció del 70 %, i el 30% restant  serà aplicable paral·lelament a l'expedient professional o mèrits d'investigació demostrats.

 

PREINSCRIPCIÓ I MATRÍCULA

 

PREINSCRIPCIÓ +info

L'alumne interessat a cursar un màster oficial en la UA haurà de fer una preinscripció en els terminis i condicions que s'establisquen anualment.

 

MATRÍCULA +info

Després de la publicació de les llistes definitives d'admesos s'enviarà per correu electrònic als alumnes admesos una contrasenya que servirà d'identificació d'usuari per a poder matricular-se a través del Campus Virtual en els terminis i condicions que s'establisquen anualment.

En el procediment de matrícula, els documents expedits a l’estranger hauran de ser oficials i estar degudament legalitzats i traduïts. Més informació:

 

OFERTA DE PLACES

 

CURS OFERTA DE PLACES
2012-13 20
2013-14 20
2014-15 20
2015-16 20

 

Orientació

 

D'investigació.


  Perfil d'especialització del títol

 

Formació per a la investigació cientificohumanística en l'actual marc d'ús i potenciació metodològica en les seues diferents possibilitats actualment disponibles i en desenvolupament.

 

Perfils professionals del títol

 

Professions per a les quals capacita

Per tractar-se d'un màster d'investigació, certament sobre aquesta recau el perfil característic de la seua activitat i funció, particularment relatiu a l'activitat universitària d'últim cicle i les consecucions acadèmiques i científiques d'aquest. En qualsevol cas, això no exclou que els ensenyaments del màster proposat puguen ser pertinents o rendibilitzables en determinats àmbits professionals, com en general el de la docència (a excepció de l'ensenyament secundari), la funció editorial i arxivística o bibliotecària en organismes públics i empreses, així com l'acompliment de funcions relatives a organització i difusió d'esdeveniments o béns culturals.

 

 

 

CALENDARI D'IMPLANTACIÓ

 

1. Cronograma d'implantació del títol

Curs acadèmic

Implantació del màster

2009-2010

1r curs

 

2. Procediment d'adaptació, si escau, dels estudiants dels estudis existents en el nou pla d'estudis

No escau.


3. Ensenyaments que s'extingeixen per la implantació del corresponent títol proposat

No escau.

 

Informació del Centre Informació general per a l'alumne

 

  •  Facultat de Filosofia i Lletres
Campus de Sant Vicent del Raspeig
Ctra. d'Alacant s/n 03690
San Vicent del Raspeig (Alacant)
Telèfon:+ 34 96 590
3448
Fax:+ 34 96 590 3449 
facu.lletres@ua.es 
http://lletres.ua.es/va/  

 

 

 

 

 

 

Normativa general de la UA  + Informació titulació

 

Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estándares