Enginyeria i Arquitectura
GRAU EN TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ PER A LA SALUT
Presencial
Valencià
Castellà
ESCUELA POLITECNICA SUPERIOR
Solament s'imparteix en aquesta universitat
Accedisca al llistat de dates d'examen per a aquesta titulació.
Llegenda: | No ofertada | Sense docencia |
L'objectiu general del nou títol de graduat/da en tecnologies de la informació per a la salut és preparar professionals amb una formació àmplia i sòlida, que els capacite per a dirigir i dur a terme el treball de totes les fases del cicle de vida de sistemes, aplicacions i productes que resolguen problemes relacionats amb les tecnologies de la informació i les comunicacions, en l'àmbit de la salut, fent servir el coneixement científic i els mètodes i tècniques propis de l'enginyeria. Amb caràcter general, els graduats i graduades en tecnologies de la informació per a la salut estan capacitats per a aprendre a conéixer, fer, conviure i ser, en els àmbits personal, professional i social, d'acord amb el que recull l'informe de la UNESCO sobre les perspectives de l'educació en el segle XXI.
El grau en tecnologies de la informació per a la salut s'organitza en assignatures semestrals de 6 crèdits europeus ECTS cadascuna. En concret, l'alumnat ha de cursar en cada semestre 30 crèdits per a fer, així, els 60 crèdits per curs acadèmic i un total de 240 crèdits en els quatre cursos acadèmics.
Per a fer compatibles els estudis amb altres activitats, s'estableix la possibilitat de ser estudiant a temps parcial i matricular-se de 30 ECTS per curs acadèmic.
TIPUS DE MATÈRIA |
CRÈDITS |
FORMACIÓ BÀSICA |
60 |
OBLIGATÒRIES |
162 |
OPTATIVES |
6 |
TREBALL FI DE GRAU |
12 |
CRÈDITS TOTALS |
240 |
El títol de graduat/da en tecnologies de la informació per a la salud per la Universitat d'Alacant és un ensenyament universitari oficial de grau, amb un pla d'estudis de 240 crèdits europeus.
Cal cursar el bloc de formació bàsica de 60 crèdits (6 dels quals són complementaris i corresponen a la matèria de biologia de la branca de ciències de la salut), el bloc d'assignatures obligatòries de 162 crèdits (sense comptar els 12 crèdits corresponents al treball de fin de grau) i els crèdits d'assignatures optatives en què s'ofereixen pràctiques externes i anglés.
L'alumnat té garantida la possibilitat d'obtenir reconeixement acadèmic de sis crèdits optatius del pla d'estudis cursat (com a màxim), per participar en activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació
L’alumnat que cursa títols de grau a la Universitat d'Alacant ha d'acreditar, com a mínim, el nivell B1 en una llengua estrangera per a poder obtenir-ne el títol (tot i això, recomanem el B2). El nivell de llengua requerit s’adequa al Marc de Referència Europeu per a les Llengües Modernes.
L'acreditació del nivell de llengua es pot obtenir prèviament o en qualsevol moment durant els estudis universitaris. En tot cas, per a poder avaluar el treball de fi de grau caldrà tenir-lo acreditat.
Les diverses vies per a obtenir l'acreditació es poden consultar en la informació addicional que inclou aquest apartat.
Per a l’alumnat que, en finalitzar els estudis, vulga dedicar-se a la docència no universitària és absolutament recomanable l'obtenció de la capacitació docent en llengües (valencià o llengües estrangeres).
La capacitació es pot obtenir seguint itineraris específics en els plans d'estudis o superant el curs de capacitació per a l'ensenyament en valencià, alemany, francès o anglès que imparteix la UA.
Tots els ensenyaments oficials de grau acaben amb l'elaboració i defensa d'un treball fi de grau, que ha de fer-se en la fase final del pla d'estudis i estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.
El TFG és un treball original, autònom i personal, l'elaboració del qual podrà ser individual o coordinada, que cada estudiant ha de fer orientat per un tutor o tutora. Això permetrà a l'alumnat mostrar de manera integrada els continguts formatius rebuts i les competències adquirides associades al títol de grau.
Per a poder matricular-se del TFG, cal complir els requisits establits en la normativa de permanència i continuació d'estudis per a alumnes matriculats en títols de grau de la Universitat d'Alacant. Entre aquests requisits destaca el de haver superat un mínim de 168 crèdits, en els títols de grau de 240 crèdits, o de 228 en els títols de grau de 300 crèdits o més.
Per a poder avaluar el TFG, s'ha d'haver acreditat el nivell B1 de llengua estrangera (recomanable el B2).
Podran sol·licitar l'admissió a aquesta titulació les persones que reunisquen algun dels següents requisits d'accés:
1. BATXILLERAT LOMCE I PROVA D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT (PAU): encara que s’hi pot accedir des de qualsevol modalitat de batxillerat, es recomana haver cursat la modalitat de Ciències.
TAULA 1
2. BATXILLERATS ANTERIORS AMB O SENSE PAU SUPERADA: l’alumnat que haja fet estudis de batxillerat de plans anteriors i tinga superada la selectivitat manté la nota d’accés, tot i que
Els alumnes que van acabar el batxillerat en el curs 2015/16 i no van superar la selectivitat (o no s’hi van presentar) i els que en el curs 2016/17 estiguen repetint assignatures de 2n de batxillerat poden accedir als estudis de grau universitari sense haver de superar la PAU. La seua nota d’accés serà la de l’expedient de batxillerat.
L’alumnat de l’antic sistema de BUP i COU manté la qualificació d’accés obtinguda en la prova de selectivitat.
Només qui va superar el COU abans del curs 1974/75 (any d’implantació de la selectivitat) hi pot accedir sense superar proves d’accés.
Els estudiants procedents de sistemes educatius espanyols més antics (estudis de batxillerat amb pla anterior al 1953, estudis de batxillerat superior, curs preuniversitari i proves de maduresa) poden accedir a estudis oficials de grau amb la nota d’accés que van obtenir.
3. FORMACIÓ PROFESSIONAL. Títols de tècnic superior de formació professional, tècnic superior d’arts plàstiques i disseny o tècnic esportiu superior: s’hi pot accedir des de qualsevol família professional.
4. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS DE PAÏSOS DE LA UNIÓ EUROPEA O D’ALTRES ESTATS AMB ELS QUALS ESPANYA HAJA SUBSCRIT ACORDS INTERNACIONALS. Cal acreditació d’accés expedida per la UNED.
5. ELS ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS ESTRANGERS, prèvia sol·licitud d’homologació del títol d’origen al títol espanyol de batxillerat, poden examinar-se de quatre assignatures, com a màxim, de les oferides en les proves de competències específiques (PCE) de la UNED (almenys una assignatura troncal comuna).
6. ALTRES. Titulats universitaris i assimilats, proves d'accés per a majors de 25 anys (opció preferent: Enginyeria i Arquitectura), accés amb acreditació d'experiència laboral o professional (majors de 40 anys), accés per a majors de 45 anys mitjançant prova.
Assignatures de batxillerat |
||||||||||||||||||||||
Cursos 2015-16 2016-17 |
0.1 | x | x | x | x | x | ||||||||||||||||
0.2 | x | x | x | x | x |
2. BATXILLER O TÍTOLS EQUIVALENTS D'ORDENACIONS EDUCATIVES ANTERIORS AMB O SENSE PROVA D'ACCÉS A LA UNIVERSITAT (selectivitat) SUPERADA: podran presentar-se a la nova prova d'accés tant els que tenen ja superada la prova d'accés en anys anteriors com els que, tot i no haver-la superat, tinguen alguna d'aquestes titulacions: batxillerat de la LOGSE, COU, certificat acreditatiu d'haver superat el curs preuniversitari, qualsevol altre títol equivalent al batxillerat.
Els que tenen la prova d'accés superada en anys anteriors poden presentar-se a la fase específica per a millorar la nota d'admissió, tot i que també podran presentar-se a la fase general. Qui no haja superat la selectivitat ha de presentar-se a la fase general i, si vol, a la fase específica per a millorar la nota d'admissió.
Per a la fase específica, cal tenir en compte les ponderacions indicades en el punt anterior.
3. FORMACIÓ PROFESSIONAL: títols de tècnic superior de formació professional, tècnic superior d'arts plàstiques i disseny o tècnic esportiu superior. S'hi pot accedir des de qualsevol família professional.
4. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS DE PAÏSOS DE LA UNIÓ EUROPEA O D'ALTRES ESTATS AMB ELS QUALS ESPANYA HA SUBSCRIT ACORDS INTERNACIONALS RELATIUS A AQUEST TEMA. CAL CREDENCIAL D'ACCÉS, expedida per la UNED. Poden presentar-se a la fase específica de la prova d'accés per a millorar la nota d'admissió. També poden fer la prova d'accés completa.
5. ESTUDIANTS DE SISTEMES EDUCATIUS ESTRANGERS, PRÈVIA SOL·LICITUD D'HOMOLOGACIÓ DEL TÍTOL D'ORIGEN AL TÍTOL ESPANYOL DE BATXILLERAT I SUPERACIÓ DE LA PROVA D'ACCÉS A LA UNIVERSITAT, ORGANITZADA PER LA UNED.
6. ACCÉS PER A MAJORS DE 25 ANYS. Mitjançant prova d'accés específica. Es reserva almenys un 2% de les places oferides. Opcions preferents: enginyeria i arquitectura. + info
7. ACCÉS PER A MAJORS DE 40 ANYS sense titulació acadèmica i que acrediten experiència laboral o professional, d'acord amb els criteris d'acreditació i àmbit de l'experiència laboral i professional que es determinen. Caldrà passar una entrevista. Es reserva, juntament amb les places dels majors de 45 anys, de l'1% al 3% de les places oferides. + info (A la Universitat d'Alacant aquesta via d'accés no es contempla per a aquesta titulació).
8. ACCÉS PER A MAJORS DE 45 ANYS. Mitjançant prova d'accés específica. Pot utilitzar aquesta via qui no tinga una titulació que l'habilite per a accedir per altres vies ni puga acreditar experiència laboral o professional. Es reserva, juntament amb les places dels majors de 40 anys, de l'1% al 3% de les places oferides. + info
9. TITULATS UNIVERSITARIS O EQUIVALENTS. Se'ls reserva el 3% de les places.
CURSOS |
OFERTA DE PLACES |
NOTES DE TALL PER CONTINGENT |
||||||
GENERAL |
MAJORS 25 |
MAJORS 40 |
MAJORS 45 |
TITULATS |
ESPORTISTES |
MINUSV. |
||
2015-16 |
60 |
5,000 |
5,420 |
--- |
--- |
6,200 |
--- |
--- |
2016-17 |
60 |
5,560 |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
--- |
La importància de l'activitat professional relacionada amb la salut és inherente a l'àmbit d'aplicació: l'instint de supervivència dels individus apuja, fins a un grau màxim, la importància de les cures de la salut i de tots aquells treballs que s'hi relacionen. Per una altra banda, el desenvolupament, al llarg de la història de la humanitat, de les activitats destinades a l'atenció de la salut ha comportat que aspectes de salut s'integren amb multitud de sectors professionals, des del sector industrial (relacionat, per exemple, amb la fabricació de dispositius mèdics) fins al sector de l'administració pública (relacionat amb la salut pública).
És important destacar que el desenvolupament històric de les cures de la salut ha fet que esdevinguen una disciplina amb característiques especials, com ara una forta estandardització, que exigeixen als professionals d'aquest àmbit disposar de coneixements multidisciplinaris, que incloguen tant el sector de la salut mateix com la resta de sectors que s'hi integren.
A continuació presentem una relació de sectors associats a l'àmbit de la salut, en què els graduats i graduades en tecnologies de la informació per a la salut poden desenvolupar-se professionalment.
Sector de la indústria de dispositius sanitaris
En aquest sector els graduats i graduades en tecnologies de la informació per a la salut poden participar en equips de treball interdisciplinaris, dedicats a desenvolupar o mantenir equipaments mèdics de diagnòstic, tractament o monitorització de pacients (s'hi inclou tot el programari relacionat). Els coneixements multidisciplinaris de base d'aquests graduats i graduades els converteix en excel·lents interlocutors entre els equips mèdics i els de disseny i desenvolupament industrial.
També associats al sector industrial, es poden dur a terme treballs d'assessorament, control de qualitat i gestió per al manteniment dels equips en els departaments d'enginyeria clínica o d'electromedicina, com a part dels serveis postventa o de contractes de manteniment.
Hem destacat l'elevada estandardització en el sector de la salut, especialment si es tracta de dispositius que puguen afectar la salut de la gent. Aquesta classe de professionals pot participar també en comités i organismes internacionals d'estandardització i agències de certificació dels dispositius sanitaris.
Sector de l'assistència sanitària
L'evolució de l'assistència sanitària, especialment des de l'aparició de les tecnologies informàtiques, fa necessari que professionals amb coneixements tecnològics s'involucren indirectament en les cures de la salut. Els graduats i graduades en tecnologies de la informació per a la salut estan capacitats, per exemple, per a participar en la implantació i administració de xarxes, infraestructures i sistemes d'informació en departaments d'hospitals i clíniques, per a facilitar l'activitat clínica dels professionals de la salut.
Els coneixements dels titulats i titulades en tecnologies de la informació per a la salut atorguen una visió interdisciplinària, que és ideal per a actuar com a consultors de tecnologies per a la salut o consultors en sistemes d'informació sanitaris.
Sector de les organitzacions socials
Les organitzacions socials són un sector imprescindible en la societat, complementari al de l'assistència sanitària i en continu desenvolupament. Els enginyers i enginyeres per a la salut poden treballar en activitats semblants a les del sector de l'assistència sanitària i tenen la base per a ser excel·lents consultors en sistemes de suport a pacients i personal sanitari. També poden ser assessors en temes tecnològics i donar suport a les activitats de les societats de salut.
Sector de l'administració pública
L'administració pública és un altre dels sectors en què aquests professionals poden treballar activament, ja que l'atenció de la salut està organitzada directament per l'administració pública, a través d'organismes de diversos àmbits: estatals, autonòmics i locals. Els enginyers i enginyeres per a la salut poden participar en aquesta organització a tots els nivells, com a assessors en la definició de polítiques estratègiques relacionades amb la coordinació de tecnologia i la innovació en centres públics i concertats de salut.
Els coneixements sobre tecnologia i salut d'aquests professionals els permeten participar en els comités d'adaptació i integració d'estàndards que es creen en l'àmbit sanitari dins de l'administració pública.
Una altra de les tasques fonamentals en l'administració pública, relacionada amb l'ámbit de la salut, és el seguiment i control de la salut pública. Els graduats i graduades en tecnologies de la informació per a la salut coneixen les eines necessàries per a participar, des d'un punt de vista tecnològic, en l'anàlisi de la informació clínica en estudis de salut pública.
Sector de les tecnologies de la informació i les comunicacions
En els últims anys, el sector de les TIC ha experimentat un gran avanç en l'àmbit de la salut amb el resultat d'una clara integració entre l'activitat clínica i els sistemes d'informació. Els enginyers i enginyeres per a la salut poden participar en el desenvolupament, manteniment i implantació de sistemes d'informació clínica.
Els coneixements multidisciplinaris adquirits en els estudis de grau els permeten donar suport tant als especialistes sanitaris com a d'altres professionals en TIC, en treballs amb l'objectiu de millorar-ne l'eficiència. També són professionals idonis per a participar en l'organització i supervisió d'equips multidisciplinaris salut-TIC.
Sector farmacèutic
El sector farmacèutic està també relacionat amb l'atenció de la salut i fa un ús intensiu de coneixements tecnològics per a avançar en el desenvolupament de productes. Les competències adquirides en els estudis de tecnologies de la informació per a la salut permeten que els titulats i titulades puguen integrar-se en equips de desenvolupament tecnològic per a empreses involucrades en la producció i distribució de fàrmacs. Els professionals de tecnologies de la informació per a la salut poden treballar com a tècnics qualificats d'empreses relacionades amb la gestió i l'anàlisi informàtica de dades biològiques.
Sector d'investigació en salut
Finalment, la investigació en l'àmbit de la salut està en continu desenvolupament per tal d'optimar tècniques de diagnòstic i tractaments per a millorar la salut de les persones, reduir costos, etc. Els professionals titulats en tecnologies de la informació per a la salut tenen la base de coneixement necessària per a participar amb èxit en investigacions multidisciplinàries relacionades amb l'avaluació i el desenvolupament de sistemes d'informació clínica, l'explotació de dades clíniques, la integració de tecnologies en l'activitat clínica, etc.
Professions per a les quals capacita: consultor tecnològic en sanitat, analista de sistemes clínics, dissenyador i desenvolupador d'aplicacions mèdiques, analista de dades sanitàries, director tecnològic en àmbits sanitaris, dissenyador de sistemes de telemedicina, desenvolupador d'aplicacions mòbils en salut, coordinador tecnològic d'equips multidisciplinaris en salut, assessor en integració de sistemes sanitaris, analista de sistemes d'informació mèdics, coordinador d'innovació tecnològica en centres sanitaris, assessor tecnològic en salut pública, analista computacional de dades biològiques, investigador en tecnologia aplicada a la salut. En general totes aquelles professions en l'àmbit de les cures de la salut que impliquen l'ús o necessitat de tecnologies de la informació i les comunicacions.
CRONOGRAMA
Curs acadèmic |
Implantació del grau en tecnologies de la informació per a la salut |
2015-2016 |
1r curs |
2016-2017 |
2n curs |
2017-2018 |
3r curs |
2018-2019 |
4t curs |
Informació del Centre | Informació general per a l'alumnat |
|
|
Normativa general de la UA | + Informació titulació |
|
|