PERFILS PROFESSIONALS
D'acord amb els estatuts del Col·legi Oficial de Biòlegs (COB), que especifiquen les principals funcions del biòleg, els principals àmbits d'exercici professional serien:
• Professional sanitari en laboratori clínic, reproducció humana, salut pública, nutrició i dietètica, salut animal i vegetal entre d'altres. A través de la formació oficial com a biòleg intern resident (BIR), exerceix al laboratori clínic en les especialitats de bioquímica, anàlisis clíniques, microbiologia i parasitologia, immunologia, radiofarmàcia i farmacologia, i radiofísica. També treballa en altres camps de la sanitat humana com ara en reproducció humana, en fecundació in vitro i altres tècniques de reproducció assistida, i en consell genètic (amb competències quasi exclusives per la seua àmplia formació epigenètica i genètica molecular, humana o del càncer); en salut pública exerceix en els àmbits agroalimentari i mediambiental, i intervé en tots els aspectes de l'anàlisi de riscos (identificació, gestió i comunicació).
• Professional de la investigació i desenvolupament en tots els àmbits d'avanç fonamental i aplicat de les ciències experimentals i de la vida, realitzant les seues tasques en centres d'investigació fonamental i en departaments d'investigació i desenvolupament d'empreses, indústries o hospitals. Intervé decididament en l'avanç de la ciència i en la seua repercussió socioeconòmica (agricultura, alimentació, biotecnologia, diversitat animal i vegetal, experimentació animal, genòmica, proteòmica, medi ambient, reproducció i sanitat humanes, etc.).
• Professional de la indústria (farmacèutica, agroalimentària, cosmètica i química, principalment), desenvolupant tasques de responsabilitat en les àrees tècniques, de producció i gestió de la qualitat, des de la bioquímica, la microbiologia, la toxicologia, la fisiologia, la farmacologia i l'epidemiologia, i altres perspectives científiques que queden reflectides en el seu exercici com a professional de la investigació i el desenvolupament.
• Professional agropecuari en l'optimització dels cultius de vegetals, animals i fongs, ja explotats regularment, i en la cerca de nous jaciments de recursos vius explotables. La millora genètica per mètodes clàssics o per obtenció de transgènics, l'optimització de les condicions de creixement, nutrició i la millora del rendiment reproductiu són competències que deriven de coneixements adquirits en el grau. Cal destacar aspectes com l'aqüicultura o el cultiu d'animals exòtics o autòctons amb derivacions comercials diverses, com també el cultiu d'espècies animals, vegetals, fúngiques i microbianes amb finalitats de conservació o millora.
• Professional del medi ambient, principalment en sectors com ara la conservació, gestió, ordenació, i control del territori, gestió de recursos biològics –forestals, agrícoles, marítims, etc.–, gestió de residus, avaluació d'impactes i restauració del medi natural. Exerceix com a tècnic, gestor, auditor o assessor en la funció pública, en empreses o en gabinets de projectes, i treballa en l'organització i gerència d'espais naturals protegits, jardins i museus i en estudis de contaminació agrícola, industrial i urbana. La seua tasca comporta també la recomanació experta per a la sostenibilitat, la planificació i l'explotació racional dels recursos naturals (cf. COB, 2001).
• Professional d'informació, documentació i divulgació en museus, parcs naturals, zoològics, jardins botànics, editorials, gabinets de comunicació, empreses, fundacions científiques, premsa o televisió, com a guia o monitor, escriptor, redactor, periodista especialitzat, divulgador, assessor científic, il·lustrador o fotògraf de la ciència, la vida i el medi natural.
• Professional del comerç i màrqueting de productes i serveis relacionats amb la ciència biològica en tots els àmbits descrits en els apartats anteriors.
• Professional de la gestió i organització d'empreses, que realitza tasques de direcció o alta gestió experta en àmbits empresarials relacionats amb la formació i la professió del biòleg.
• Professional docent en l'ensenyament secundari, universitari i en la formació professional, continuada i de postgrau, àrees o matèries relacionades amb el coneixement científic en general i específicament amb les ciències de la vida i experimentals. El biòleg exerceix també la direcció i gestió de centres docents i assessora en matèria d'educació per a la immersió social de la cultura científica (cf. Silgado, 1999).
Addicionalment a aquests nínxols professionals clarament definits per al biòleg, estudis recents (Michavila & Pérez, 2007) demostren que a l'entorn de la UA s'ha produït l'última dècada un important increment en l'ocupació universitària en sectors com ara la indústria, energia, construcció i serveis de mercat; camps tots en què el biòleg exerceix una funció d'una rellevància ben creixent.