Plan de estudios

Universidad de Alicante. Página principal
Plan de estudios: UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN PROCUREMENT
Saltar idiomas
Español | Valencià | English
Saltar iconos
Saltar cabecera
Universidad de Alicante. Página principal
Ficha del estudio

UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN PROCUREMENT

Code:
 D083

Credits:
 90
 
Publication date:
 Not published

Title:
 Master (ECTS)
 
Fee:
 16,37
 1st registration credits
 

FIELD OF STUDY

Social and Legal Sciences

SYLLABUS

UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN PROCUREMENT

TYPE OF EDUCATION

Blended

LANGUAGE / S THAT IS OFFERED

Spanish

CENTRES WHERE IT IS TAUGHT

Faculty of Law

PROGRAMME JOINTLY SHARED WITH

Universitat d'Alacant - Universidad de Alicante (Spain)
UNIVERSITAT JAUME I DE CASTELLÓ (Spain)
UNIVERSIDAD MIGUEL HERNÁNDEZ (Spain)
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA ESTUDI GENERAL (Spain)

EXAMINATION DATES

Enter the list of examination dates for this graduate programme.

SYLLABUS OFFERED

 

Legend: Not offeredNo teaching
UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN PROCUREMENT

 

OBJECTIVES


  • To comply with the training requirements established by Act 34/2006 of 30 October, in relation to court  solicitor.
  • To provide quality vocational training of future lawyers and practising lawyers in that the relevant staff from the Administration of Justice will guarantee the exercise of fundamental rights to effective judicial tutelage.
  • To facilitate integration of post-graduates in the labour force by providing them with knowledge of the legal framework and present day legal practice context.
  • To raise awareness among students as regards the democratic values and the code of conduct and ethics related to this profession.
  • To prepare students for the accreditation of their professional training.

COMPETENCES


General Competences (CG)

  • CG1:Ser capaces de obtener y de seleccionar la información y las fuentes relevantes para la resolución de problemas, la elaboración de estrategias de actuación y el asesoramiento a clientes.
  • CG2:Elaborar y manejar los escritos, informes y procedimientos de actuación más idóneos para los problemas suscitados.
  • CG3:Adquirir los instrumentos para poder planificar, ordenar y encauzar actividades de manera que se eviten en lo posible los imprevistos, se prevean y minimicen los eventuales problemas y se anticipen sus soluciones.
  • CG4:Contemplar en conjunto y tener en cuenta los distintos aspectos y las implicaciones en los distintos aspectos de las decisiones y opciones adoptadas, sabiendo elegir o aconsejar las más convenientes dentro de la ética, la legalidad y los valores de la convivencia social.
  • CG5:Saber trabajar en equipos profesionales y multiprofesionales con eficacia y eficiencia reproduciendo contextos reales y aportando y coordinando los propios conocimientos con los de otras ramas e intervinientes.
  • CG6:Ser capaz de tomar decisiones individuales y de participar activamente en la toma de decisiones colectivas.
  • CG7:Conocer e incorporar las nuevas tecnologías al ejercicio profesional.
  • CG8:Ser capaz de discernir la información contradictoria y de elaborar un juicio crítico sobre la misma.
  • CG9:Saber preparar y comunicar casos, problemas o situaciones y de plantear y defender posibles soluciones mediante distintas técnicas de exposición ¿oral, escrita, presentaciones, etc-.

Specific Competences (CE)

  • CE1:Poseer, comprender y desarrollar habilidades que posibiliten aplicar los conocimientos académicos especializados adquiridos en el grado a la realidad continua y cambiante a la que se enfrentan los procuradores de los tribunales, que les permitan garantizar y asegurar la gestión de los intereses de sus representados antes, durante y después del procedimiento judicial.
  • CE2:Conocer y ser capaz de integrar la postulación de los derechos de los representados en el marco de los sistemas de tutela jurisdiccional nacionales e internacionales.
  • CE3:Conocer las técnicas procesales y ser capaz de ejecutar cuantos actos les encomienden o para cuya realización estén facultados en los distintos órdenes jurisdiccionales, con especial atención a los plazos, actos de comunicación, ejecución y vías de apremio.
  • CE4:Conocer y saber aplicar los derechos y deberes deontológicos profesionales que informan las relaciones del procurador de los tribunales con el cliente, con las otras partes, con el tribunal o autoridad pública y entre los procuradores y demás profesionales.
  • CE5:Conocer y evaluar las distintas responsabilidades vinculadas al ejercicio de la actividad profesional, incluyendo el funcionamiento básico de la asistencia jurídica gratuita y la promoción de la responsabilidad social del procurador de los tribunales.
  • CE6:Conocer y aplicar las técnicas dirigidas a la identificación y liquidación de derechos arancelarios, obligaciones tributarias, de constitución de depósitos judiciales y de atención de cuantos gastos y costas sean necesarios para garantizar la efectiva tutela judicial de los derechos de sus representados.
  • CE7:Saber identificar conflictos de intereses y conocer las técnicas para su resolución, establecer el alcance del secreto profesional y de la confidencialidad, y preservar la independencia de criterio.
  • CE8:Disponer de la capacidad de actuar de acuerdo con las exigencias que impone el entorno organizativo, de gestión y comercial de la profesión de procurador de los tribunales, así como su marco jurídico asociativo, fiscal, laboral y de protección de datos de carácter personal.
  • CE9:Capacidad para elegir los medios más adecuados que ofrece el ordenamiento jurídico para el desempeño de una representación técnica de calidad.
  • CE10:Desarrollar las habilidades y destrezas necesarias para la correcta y eficaz realización de los actos de comunicación a las partes en el proceso, y para una colaboración eficaz con los tribunales en la ejecución de las resoluciones judiciales, conociendo y diferenciando los intereses privados que representa de los de carácter público cuya ejecución la Ley y los tribunales le encomienden.
  • CE11:Desarrollar las destrezas y habilidades necesarias para la utilización de los procedimientos, protocolos, sistemas, y aplicaciones judiciales, que requieran los actos de comunicación y cooperación con la Administración de Justicia con especial atención a los de naturaleza electrónica, informática y telemática.
  • CE12:Disponer de las habilidades necesarias para auxiliarse de las funciones notarial y registral, en el ejercicio de su representación técnica de calidad.
  • CE13:Conocer, saber organizar y planificar los recursos individuales y colectivos disponibles para el ejercicio en sus distintas modalidades organizativas de la profesión de procurador de los tribunales.
  • CE14:Saber exponer de forma oral y escrita hechos, y extraer argumentalmente consecuencias jurídicas, en atención al contexto y al destinatario al que vayan dirigidas, de acuerdo en su caso con las modalidades propias de cada ámbito procesal y gubernativo.
  • CE15:Desarrollar destrezas que permitan al procurador de los tribunales mejorar la eficiencia de su trabajo y potenciar el funcionamiento global del equipo o institución, bien sea de carácter específico o interdisciplinar.

Basic Competences and Competences included under the Spanish Qualifications Framework for Higher Education (MECES)

  • CB6:Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
  • CB7:Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8:Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9:Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
  • CB10:Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.


STRUCTURE OF THE MASTER'S DEGREE: CREDITS AND SUBJECTS

 

Subject Type

Credits

  Compulsory (OB)

54

  Work Experience (OB)

30

  Master's Degree Final Project (OB)

  6

TOTAL CREDITS

90

 

DISTRIBUTION OF SUBJECT BY YEAR/ TERM

FIRST TERM 43 ECTS

SECOND TERM 35 ECTS

SUBJECT

TYPE

ECTS

SUBJECT

TYPE

ECTS

PROFESSIONAL PRACTICE AND  ORGANISATION OF THE BAR ASSOCIATION

OB

6

 ACTS OF COMMUNICATION

OB

4

PROFESSIONAL CODE OF CONDUCT AND THE REGIME GOVERNING THE  RESPONSIBILITY OF COURT SOLICITORS 

OB

5

PROFESSIONAL CONDUCT IN PRACTICE

OB

9

PRINCIPLES OF THE PROFESSIONAL CONDUCT OF  COURT SOLICITORS:  REPRESENTATION AND MANDATE

OB

6

LEGAL INFORMATICS AND PROFESSIONAL MANAGEMENT: FOCUS ON LEGAL COMMUNICATION SYSTEMS BASED ON ICT

OB

4

PROCESSES IN DISTINCTIVE JURISDICTIONAL ORDERS  

OB

9

WORK EXPERIENCE

OB

18

ALTERNATIVE METHODS OF DISPUTE RESOLUTION: FOCUS ON MEDIATION AND ARBITRATION 

OB

5

 

 

 

WORK EXPERIENCE


OB

12

 

 

 

FOURTH SEMESTER 12 ECTS

SUBJECT

TYPE

ECTS

LEGAL REPRESENTATION AND PUBLIC REGISTERS: FOCUS ON PROPERTY REGISTRATION LAW 

OB

6

MASTER’S DEGREE FINAL PROJECT

OB

6

 

GENERAL COURSE PROGRAMME

 

 The course programme has the following structure:

 

MODULES


 

SUBJECTS 

 

SUBJECTS 

 

ECTS 

 

TERM 

COMPULSORY

COURT SOLICITORS-PROFESSIONAL PRACTICE

PROFESSIONAL PRACTICE AND   ORGANISATION OF THE BAR ASSOCIATION 

6

PROFESSIONAL CODE OF CONDUCT  AND THE REGIME GOVERNING THE  RESPONSIBILITY OF COURT SOLICITORS 

5

PRINCIPLES OF PROFESSIONAL CONDUCT

6

TOTAL

17

 

PROCEDURAL LAW

PROCESSES IN DISTINCTIVE JURISDICTIONAL ORDERS 

9

ACTS OF COMMUNICATION

4

PROFESSIONAL CONDUCT IN PRACTICE

9

TOTAL

22

 

LEGAL REPRESENTATION AND PUBLIC REGISTERS: FOCUS ON PROPERTY REGISTRATION LAW   

LEGAL REPRESENTATION AND PUBLIC REGISTERS: FOCUS ON PROPERTY REGISTRATION LAW  

6

TOTAL

6

 

LEGAL INFORMATICS AND PROFESSIONAL MANAGEMENT: FOCUS ON LEGAL COMMUNICATION SYSTEMS BASED ON ICT 

LEGAL INFORMATICS AND PROFESSIONAL MANAGEMENT: FOCUS ON LEGAL COMMUNICATION SYSTEMS BASED ON ICT 

4

TOTAL

4

 

ALTERNATIVE METHODS OF DISPUTE RESOLUTION: FOCUS ON MEDIATION AND ARBITRATION 

ALTERNATIVE METHODS OF DISPUTE RESOLUTION: FOCUS ON MEDIATION AND ARBITRATION 

5

TOTAL

5

 

WORK EXPERIENCE

WORK EXPERIENCE

WORK EXPERIENCE

12

WORK EXPERIENCE

18

TOTAL

30

 

MASTER’S DEGREE FINAL PROJECT

COURT SOLICITORS-PROFESSIONAL PRACTICE

MASTER’S DEGREE FINAL PROJECT

6

TOTAL

6

 


 

FIRST TERM 43 ECTS

SECOND TERM 35 ECTS

SUBJECT

TYPE

ECTS

SUBJECT

TYPE

ECTS

PROFESSIONAL PRACTICE AND  ORGANISATION OF THE BAR ASSOCIATION

OB

6

 ACTS OF COMMUNICATION

OB

4

PROFESSIONAL CODE OF CONDUCT AND THE REGIME GOVERNING THE  RESPONSIBILITY OF COURT SOLICITORS 

OB

5

PROFESSIONAL CONDUCT IN PRACTICE

OB

9

PRINCIPLES OF THE PROFESSIONAL CONDUCT OF  COURT SOLICITORS:  REPRESENTATION AND MANDATE

OB

6

LEGAL INFORMATICS AND PROFESSIONAL MANAGEMENT: FOCUS ON LEGAL COMMUNICATION SYSTEMS BASED ON ICT

OB

4

PROCESSES IN DISTINCTIVE JURISDICTIONAL ORDERS  

OB

9

WORK EXPERIENCE

OB

18

ALTERNATIVE METHODS OF DISPUTE RESOLUTION: FOCUS ON MEDIATION AND ARBITRATION 

OB

5

 

 

 

WORK EXPERIENCE

OB

12

 

 

 

 

ENTRY REQUIREMENTS

According to the Regulations of the University of Alicante, the following requirements must be complied to have access to official taught Master’s degrees:

  1. To be in possession of a SPANISH OFFICIAL GRADUATE DEGREE CERTIFICATE or other issued by an institution of higher education  within the EHEA (European Higher Education) that enables the holder to have access  to Master’s degrees in the issuing.
  2. To be in possession of an officially approved  FOREIGN HIGHER EDUCATION DEGREE CERTIFICATE that had been recognised as equal to the degree that allows access to the requested studies.
  3. To be in possession of a UNIVERSITY DEGREE CERTIFICATE obtained in a University or Higher Education Institution of COUNTRIES OUTSIDE THE EHEA, without the prior approval of their studies. In this case, the following should be considered:

  • Non- recognised degree certificates shall require a technical report showing an equivalence statement issued by the University of Alicante (ContinUA – Continuing Education Centre), for which the corresponding fee should be paid.
  • Access through this way does under no circumstances imply prior official approval of the holder’s degree certificate, nor its recognition for purposes other than studying a master's degree.

 

ADMISSION AND ASSESMENT CRITERIA

Given that the Master in Law is offered to cover the educational and practical professional requirements established by the regulations which govern access to the legal profession, “Ley de Acceso, the admission requirement is set out in Article 2.1.a) of the Royal Decree 775/2011, dated 3 June,( whereby the Regulation of Act 34/2006, dated October 30 is approved regarding access to the professions of Advocate and Court Solicitor), that is,  “Applicants holding degrees in Law, Law graduates or other equivalent university degrees which meet the requirements of Article 3 of this regulation”.

According to Article 3 of Royal Decree 775/2011 of 3 June, (which approves the Regulation of Act 34/2006, dated 30 October, on access to the professions of Advocate and Court Solicitor) the aforementioned requirements are as follows:

The undergraduate degrees referred to in Article 2, clause a) must accredit the acquisition of the following legal competences:

a)    Knowledge and understanding of the elements, structure, resources, interpretation and application of law, and ability to interpret the sources and fundamental legal concepts of jurisprudence and different law systems.

 

b)  Knowledge and understanding of the mechanisms and procedures for resolving legal disputes, and the legal position of individuals in their relations with both government and the authorities.

 

c)  Knowledge of how to apply the criteria of priority of sources to determine the rules applicable in each case, and especially that of compliance with rules, and constitutional principles and values.

 

d)  Interpretation of legal texts from an interdisciplinary perspective using legal principles and social, ethical and deontological values and principles as  analysis tools

 

e)   Delivering convincing legal arguments on a theoretical question concerning various legal matters.

 

f)   Solving case studies according to existing Law, which involves the prior preparation of material, identification of problematic areas, the selection and interpretation of the existing law applicable and a reasoned exposition of the subsumption.

 

g)   Management of  legal language and terminology of different branches of the law with skill and precision to include the drafting of legal documents in an orderly and understandable manner as well as the oral and written communication of ideas, arguments and legal reasoning using the appropriate register in each context.

 

h)  Using information and communication technologies for search and legal information (from legislation databases, jurisprudence, bibliographies, etc.) and as a tool for work and communication.

No additional requirements are established. However, if the number of applications exceeds the number of available places, admission will be ¿¿according to the average mark of the Law degree. In this case, the Committee for the Coordination of the Master’s Degree may priories admission of  applicants who are required to study the Master’s Degree over those who are or may already be chartered legal professionals and do not need the professional qualification of court solicitor under the existing regulations which govern access to the legal profession.


PRE-ENROLMENT AND ENROLMENT

PRE-ENROLMENT +info

Students who wish to study for an Official Master’s Degree at the UA should complete pre-enrolment in accordance with the deadlines and conditions specified annually.

 

ENROLMENT +info

Following publication of the definitive list of those admitted to the course, applicants will receive an email containing a password which will serve as a User ID, enabling them to enrol via the Campus Virtual in accordance with the deadlines and conditions established annually.

In the registration process, the documents issued abroad must be official, duly notorised and translated. Further information:

 

Internal Quality Assurance System (SGIC) of the Master’s Degree

  • Structure of the Quality Unit

  • Other Committees  

 

Degree Tracking

  • Self Reports UA
  • External Reports AVAP 
  • Other Reports
  • Improvement Plans
  • Development and learning results

 

 

Information about the Centre General information for students
  •  Faculty of Law
Campus de San Vicente del Raspeig
Ctra. de Alicante s/n 03690
San Vicente del Raspeig (Alicante)
Telephone:+ 34
96 590 3573
Fax:+ 34 96 590 9896
facu.dret@ua.es 
http://derecho.ua.es/en/

 

  • Life Long Learning Centre (ContinUA)
Only for pre-enrolment formalities
Germán Bernácer Building. Ground Floor
Telephone: + 34 96 590 9422
Fax: + 34 96 590 9442
continua@ua.es

https://web.ua.es/en/continua/

 

UA: General Regulations
 + Information about qualifications
  • Official State Gazette (BOE) on publication of course programmes
  • Own Web
  • Information pamphlet  
  • Details title on the RUCT 

 

Saltar pie
Servicio de informática
Saltar estándares